Czy zakup biletu bez gwarancji miejsca do siedzenia w PKP Intercity oznacza konieczność spędzenia całej podróży na korytarzu? Niekoniecznie! Podpowiadamy, co zrobić, by choć część podróży spędzić na wygodnym miejscu siedzącym.
W tym artykule:
Sprawdź inne pociągi
Dość często zdarza się, że pociąg jest pełny, zaś skład jadący 30 minut później, na tej samej trasie, jest zapełniony jedynie częściowo. PKP Intercity udostępnia stronę online, która pozwoli sprawdzić, jakie jest szacowane zapełnienie pociągu. Dane prezentowane są w trzech przedziałach zapełnienia: poniżej 50%, 50% – 80%, powyżej 80%. Przewoźnik zastrzega, że informacje mają charakter ogólny i dotyczą całej trasy pociągu. Zajętość miejsc na różnych odcinkach może być mniejsza.
Jeżeli więc możemy przyspieszyć lub opóźnić naszą podróż o kilkadziesiąt minut, warto sprawdzić czy innym pociągiem nie będziemy mogli podróżować w bardziej godnych warunkach.
Zdobądź miejscówkę na część trasy
System sprzedaży biletów PKP Intercity nie jest idealny. Nie zaszyto w nim mechanizmów, które będą w pierwszej kolejności przydzielać miejsce, które zwalnia się w połowie trasy. Dla przykładu: gdy będziemy chcieli zakupić bilet na trasę z Gdyni do Krakowa przez Warszawę, system rezerwacyjny pokaże, że na trasę nie ma wolnych miejsc. Jednak gdybyśmy kupowali bilety na odcinki Gdynia – Warszawa oraz Warszawa – Kraków to takie miejsca system by nam przydzielił.
Oczywiście zakup dwóch biletów jest nieopłacalny (na kolei stosuje się zasadę: każdy kolejny kilometr jest tańszy). Można jednak poprosić o wydanie dwóch miejscówek (zarówno w kasie, jak i u konduktora). Będzie to oczywiście skutkować koniecznością zmiany miejsca w połowie podróży, ale zawsze lepsze to niż podróż na korytarzu.
Może zdarzyć się sytuacja, że miejscówki dostępne są jedynie na odcinek Gdynia Główna – Warszawa Wschodnia. Wówczas jedną część trasy odbędziemy siedząc, drugą zaś przyjdzie nam spędzić na korytarzu.
Taki zakup biletu możliwy jest jedynie w kasie oraz u konduktora. Jednak u tutaj można spotkać opór pracowników narodowego przewoźnika. Taki zakup jest jednak zgodny z regulaminem i powinni odpowiednią miejscówkę wydać.
Wagony dodatkowe
Gdy już kilka dni przed podróżą brakuje miejsc siedzących, zdarzają się sytuacje, że PKP Intercity „wydłuża” swój pociąg o dodatkowe wagony przeznaczone właśnie dla osób, które kupiły bilet „bez gwarancji miejsca do siedzenia”. Wagony takie zazwyczaj znajdują się na początku lub na końcu składu pociągu. Nie obowiązują w nich miejscówki, a zasada „kto pierwszy, ten lepszy”.
Niestety, obecność dodatkowych wagonów czasami jest loterią – przewoźnik nie zawsze informuje, że dodatkowe wagony zostaną dołączone. Zdarzają się też przypadki, że dodatkowe wagony jadą jedynie na części trasy.
Miejsca w 1 klasie lub wagonie sypialnym
Jeżeli perspektywa 10 godzin na korytarzu nas przeraża, można spróbować kupić bilet w innej klasie, w wagonie sypialnym lub z miejscami do leżenia. Cena biletów 1 klasy nie jest aż tak wysoka, jak się niektórym wydaje. Za przejazd pociągiem klasy IC na trasie Warszawa – Wrocław zapłacimy w 2 klasie 73 zł, zaś w 1 klasie będzie to wydatek 96 zł.
Oczywiście, gdy już mamy zakupiony bilet 2 klasy bez miejscówki, a chcemy kupić bilet 1 klasy – nie musimy dokonywać zwrotu obecnego biletu. Gdybyśmy to zrobili, PKP Intercity pobrałoby prowizję wynoszącą kilkanaście procent. Dowolna kasa biletowa lub konduktor mogą nam sprzedać „dopłatę” do wyższej klasy. Zapłacimy wówczas jedynie różnicę pomiędzy biletem 2 a 1 klasy.
Gdy nie interesuje nas 1 klasa lub jest ona niedostępna, w niektórych pociągach istnieje też możliwość podróży w wagonie z miejscami do leżenia lub wagonie sypialnym. Za takie miejsce zapłacimy odpowiednio minimum 59 zł i 79 zł (zależy od ilości osób w przedziale).
Podróż w WARSie? Może się nie udać
Część pasażerów, która posiada bilet bez miejscówki, liczy, że uda się spędzić podróż w wagonie restauracyjnym WARS. Prawdopodobnie pomysł ten jednak nie wypali. Regulamin korzystania z wagonów gastronomicznych określa, że można w nim zajmować miejsce JEDYNIE na czas konsumpcji. W przypadku gdy zakończymy posiłek lub w ogóle nic nie zamówimy – obsługa WARS może wyprosić nas z wagonu.