Rower staje się coraz popularniejszym środkiem transportu oraz rekreacji. W Polsce nie brakuje również różnorodnych i urokliwych tras, które możemy przemierzać właśnie jednośladem. Świetnym uzupełnieniem tego środka transportu może być kolej, która w znacznej większości przypadków umożliwia przewóz rowerów.
W tym artykule:
Po pierwsze: planuj
Jeżeli rozważasz przewieźć rower w pociągu, kluczowe jest wcześniejsze zaplanowanie trasy. Szczególnie w sezonie wiosennym i letnim, znacznie więcej osób może być zainteresowanych taką formą podróży. Dziś niemalże wszystkie pociągi dalekobieżne, obsługiwane przez narodowego przewoźnika – PKP Intercity umożliwiają przewóz jednośladu. Podobnie jest w przypadku połączeń lokalnych, na których kursują pociągi Polregio, a w niektórych województwach przewoźnicy samorządowi, np. Koleje Dolnośląskie, czy Łódzka Kolej Aglomeracyjna.
Informację o tym, czy w danym pociągu możemy przewieźć rower znajdziemy niemalże wszędzie. Jest ona umieszczona na plakatowych oraz internetowych rozkładach jazdy. Nie zabraknie jej również w aplikacjach mobilnych przewoźników. Najczęściej przy składach umożliwiających podróż z jednośladem zauważymy piktogram roweru. Najpierw warto sprawdzić połączenie na interesującej nas trasie. W przypadku przewozu roweru jak najbardziej obowiązuje zasada – im mniej przesiadek, tym lepiej. Aby wyszukać interesujące nas połączenie, polecamy skorzystać z Portalu Pasażera, który obsługują PKP Polskie Linie Kolejowe. Dostępne są tam plakatowe rozkłady jazdy, wyszukiwarka konkretnych połączeń oraz ich szczegóły (również informacja o przewozie roweru). Znajdziemy tutaj kursy wszystkich przewoźników kolejowych w kraju.
Kiedy znajdziemy już interesujący nasz pociąg, upewnijmy się czy miejsca dla podróżujących z jednośladem są w nim jeszcze dostępne. Najłatwiej jest to zrobić w składach PKP Intercity, ponieważ w internetowym systemie sprzedaży przewoźnika, możemy na schemacie sprawdzić zajętość miejsc w pociągu. Taka opcja jest dostępna również w aplikacji mobilnej oraz stacjonarnie, w kasie biletowej.
Przewóz roweru w PKP Intercity
Dla wielu osób największym wyzwaniem jest podróż z rowerem pociągami długodystansowymi. Takie połączenia najczęściej obsługuje właśnie PKP Intercity. Narodowy przewoźnik oferuje przewóz rowerów w znacznej większości obsługiwanych relacji, w specjalnie dostosowanych wagonach. System sprzedaży dokładnie wie, ile miejsc przewidziano w danym pociągu, a każde miejsce „rowerowe” ma przypisane konkretny fotel, który jest umiejscowiony bezpośrednio przy strefie dla jednośladów.
Warunki przewozu rowerów w pociągach PKP Intercity są jasne i klarowne, oto najważniejsze z nich:
- Każdorazowy przewóz roweru jest dodatkowo płatny, niezależnie od długości trasy. Ta opłata wynosi obecnie 9.10 zł
- Możliwy jest przewóz jedynie rowerów jednośladowych. W grę nie wchodzą tandemy, rowery cargo, czy trójkołowe
- W pociągach kategorii EIC i EIP przewóz roweru jest możliwy tylko w miejscach specjalnie wyznaczonych, o ile takowe są dostępne. W tym przepadku konieczne jest nabycie biletu przed rozpoczęciem podróży
Warto dodać, że po torach poruszają się również pociągi kategorii TLK lub IC, które nie posiadają specjalnych wagonów do przewozu roweru. Jeśli jednak podróż z jednośladem jest umożliwiona (piktogram roweru w kółku), to swój rower należy umieścić w pierwszym przedsionku pierwszego wagonu lub ostatnim przedsionku ostatniego wagonu. Obowiązuje bezwzględny zakaz przewozu rowerów w wagonach gastronomicznych oraz sypialnych. Za wydanie biletu dodatkowego w pociągu jest pobierana opłata pokładowa w wysokości 20 złotych.
Wieszaki na rowery to bardzo popularne rozwiązanie, które od lat stosuje PKP Intercity. Posiada ono jednak szereg wad. Jest to chociażby utrudniona dostępność dla osób słabszych, które bardzo często mają problem z poprawnym zawieszeniem roweru. Ciężko wyobrazić sobie seniora, umieszczającego kilkunastokilogramowy rower na wieszaku. Ponadto jednoślady z grubszymi oponami, czy szerszymi kierownicami mogą zwyczajnie się nie zmieścić. W przypadku problemów warto jednak poprosić drużynę konduktorską lub współpasażerów o pomoc.
Jednoślad w pociągach Polregio
Drugim, największym przewoźnikiem kolejowym w Polsce jest Polregio (dawniej Przewozy Regionalne). To właśnie on najczęściej odpowiada za obsługę połączeń regionalnych, choć nie w całym kraju. Wyjątkiem mogą być województwa w których działają już wcześniej wspomniani przewoźnicy samorządowi. Niemalże wszystkie pociągi Polregio umożliwiają przewóz rowerów. Jak jednak zarezerwować odpowiedni bilet i mieć pewność, że nasza podróż będzie sukcesem? Tutaj również kluczem może być planowanie, szczególnie, jeśli chcemy przewieźć jednoślad na bardzo turystycznej trasie, np. Gdynia – Hel, czy Szczecin – Międzyzdroje.
Połączenia obsługiwane przez Polregio możemy wygodnie sprawdzić na stronie internetowej przewoźnika. Z tego samego miejsca istnieje również możliwość zakupu biletów, w tym również tych na przewóz roweru. Jeśli wszystkie miejsca dla jednośladów są już zarezerwowane, system przekaże poniższy komunikat.
Polregio, w przeciwieństwie do PKP Intercity nie posiada rezerwowanych miejsc siedzących, dla osób przewożących rower. Nie mamy więc pewności, że podróż spędzimy na fotelu. Jakie są najważniejsze wskazówki dla osób podróżujących pociągami Polregio z jednośladem?
- Każdorazowy przewóz roweru jest dodatkowo płatny, niezależnie od długości trasy. Ta opłata wynosi obecnie 8.40 zł. Wyjątkiem jest obszar województwa Pomorskiego, w którym obowiązuje „Taryfa Pomorska”, zgodnie z którą przewóz roweru kosztuje 7 zł.
- Rower można przewozić w miejscach do tego wyznaczonych, a w przypadku ich braku – w pierwszym lub ostatnim przedsionku składu
- Bilet na przewóz roweru należy nabyć przed rozpoczęciem podróży, lub u konduktora z opłatą dodatkową
Przewoźnik Polregio mimo wszystko zastrzega sobie możliwość odmowy wejścia do pociągu osoby, która ma wykupiony bilet na przewóz roweru.
– Obsługa pociągu sprawując nadzór nad liczbą przewożonych rowerów ma prawo odmówić przewozu roweru, jeśli w pociągu wszystkie miejsca przeznaczone do przewozu roweru są zajęte lub taki przewóz zagraża bezpieczeństwu i porządkowi w transporcie – czytamy na stronie Polregio.
Szczególnie druga część cytowanego tekstu może budzić wątpliwości. Chodzi tu zapewne o sytuacje, w której pociąg jest zatłoczony i mimo posiadania biletu na przewóz roweru, niemożliwe byłoby jego ulokowanie w pojeździe.
Rozwiązaniem do przewozu roweru, które najczęściej stosuje Polregio są również wieszaki. Nie brakuje jednak pociągów, w których jednoślady można przewozić bez dedykowanych miejsc, w przedsionkach. Nowym, jak najbardziej pozytywnym trendem jest mocowanie pojazdów za pomocą pasów. Takie rozwiązania stosuje województwo Pomorskie, czy Zachodniopomorskie.
W tych pociągach rower przewieziesz za darmo
Po polskich torach kursuje kilkanaście przewoźników kolejowych. Są to spółki zarówno prywatne, samorządowe, albo jak w przypadku SKM Trójmiasto – należące do grupy PKP. W tych przypadkach zasady przewozu rowerów są bardzo różnorodne. Podzieliliśmy więc przewoźników na dwie grupy: bezpłatnie i odpłatnie pozwalających przewozić rowery. Oto lista podmiotów, które na pokładzie swoich składów zezwalają na bezpłatny przewóz roweru:
- PKP SKM Trójmiasto (częściowo)
- Koleje Mazowieckie
- Łódzka Kolej Aglomeracyjna (częściowo)
Każdy z przewoźników ma swój odrębny regulamin przewozu rowerów, dlatego streścimy je jak najbardziej.
PKP SKM Trójmiasto
Charakterystyczne żółto-niebieskie pociągi kursujące po aglomeracji trójmiejskiej są przystosowane do przewozu jednośladów. Każdy pasażer może przewieźć bezpłatnie jeden rower, ale jedynie na trasie Gdańsk Śródmieście – Wejherowo. Dalsza podróż do Lęborka będzie kosztować nas dodatkowe 7 zł. Z pojazdem złożonym w pokrowcu można podróżować za darmo, niezależnie od relacji. Rower nie powinien oczywiście zagrażać bezpieczeństwu innych pasażerów, dlatego miejsca do jego przewozu wyznaczono na początku lub na końcu składów.
Koleje Mazowieckie
Również pociągi, które kursują po zakątkach środkowej Polski umożliwiają nieodpłatny przewóz rowerów. Każdy pasażer może przewieźć za darmo jeden pojazd, jeśli nie zagraża to bezpieczeństwu. W Kolejach Mazowieckich wyznaczono specjalne strefy do przewozu rowerów, a jeśli tych brakuje – jednoślad można umieścić w przedziale dla podróżnych z większym bagażem, czy w innym miejscu, nieutrudniającym przejścia.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna
Przewóz jednośladów w ŁKA z reguły jest bezpłatny. Wyjątkiem są godziny porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego, kiedy to za przejazd z jednośladem musimy zapłacić dodatkowe 8.40 zł. Godziny szczytu w Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej obowiązują w dni powszednie w godzinach 6.00-8.00 i 14.00-17.00. Jeśli nasza podróż rozpoczyna się lub kończy w tych godzinach, musimy zakupić dodatkowy bilet. Jednoślady można przewozić na wieszakach lub w innym miejscu, wskazanym przez obsługę pociągu. Co ważne, nawet na bezpłatny przewóz roweru trzeba pobrać kupon.
Przewóz jednośladów też płatny
Nie brakuje jednak podmiotów, które za przewóz roweru żądają dodatkowej opłaty. Tych, na przestrzeni ostatnich lat przybywa co raz więcej. Jeszcze kilka lat temu jednoślad mogliśmy przewieźć za darmo np. na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, czy w składach Kolei Śląskich. Jak wygląda to dziś?
Arriva
Niemiecki przewoźnik Arriva oferuje swoje usługi na niektórych liniach w naszym kraju. Przewóz rowerów pociągami, które obsługuje spółka kosztuje niezależnie od trasy 5.50 zł. Jednoślad można przewozić w specjalnym przedziale, czy w pierwszym lub ostatnim przedsionku składu. Przewoźnik zastrzega jednak, że w przypadku dużego zapełnienia pociągu, przejazd z rowerem może być niemożliwy.
Koleje Śląskie
Zasady przewozu jednośladów w Kolejach Śląskich zmieniły się diametralnie w 2024 roku. Przewoźnik informuje, że na pokładzie swoich pociągów dopuszcza jedynie ilość rowerów, do której przystosowany jest dany tabor. Jeden bilet na przewóz jednośladu kosztuje 8.40 zł niezależnie od długości trasy. Konduktor może odmówić przejazdu z rowerem, jeśli wszystkie miejsca będą zajęte, a podróżny nie będzie posiadał rezerwacji.
Koleje Dolnośląskie
Jednorazowy bilet na przewóz rowerów kosztuje w Kolejach Dolnośląskich również 8.40 zł. Taki przejazd może być realizowany tylko w pociągach, które są przystosowane do przewozu jednośladów. Miejsca rowerowe również podlegają rezerwacji, a bez niej obsługa może odmówić realizacji przewozu.
Warszawska Kolej Dojazdowa
Rower przewieziemy odpłatnie również w pociągach WKD, choć nie zawsze. Spółka wprowadziła całkowity zakaz podróży z jednośladem w godzinach szczytu przewozowego, w dni powszednie (6.00-8.00 oraz 15.00-18.00). Jeśli będziemy chcieli jechać z rowerem w tych godzinach, z pociągu może nas wyprosić obsługa WKD. Poza tym, jednoślad musimy przewozić pod stałym nadzorem, a w tym przypadku należy zapłacić za to 4 zł.
Koleje Wielkopolskie
Ten przewoźnik oferuje przewóz rowerów jedynie na wieszakach, za zryczałtowaną opłatą w wysokości 8.40 zł. Jednoślad musi być stale nadzorowany i umieszczony tak, aby nie przeszkadzać innym pasażerom. Koleje Wielkopolskie zastrzegają również, że może dojść do sytuacji, w której z uwagi na np. zbyt dużą frekwencję, obsługa odmówi przewozu roweru.
Koleje Małopolskie
Przewóz roweru w tym przypadku kosztuje 4 zł. Darmowy jest przejazd z rowerkiem dziecięcym, lub zwykłym, ale w pokrowcu.