Zamknij menu
  • Aktualności
  • Polska
    • Województwo dolnośląskie
    • Województwo kujawsko-pomorskie
    • Województwo lubelskie
    • Województwo łódzkie
    • Województwo małopolskie
    • Województwo mazowieckie
    • Województwo opolskie
    • Województwo podkarpackie
    • Województwo pomorskie
    • Województwo śląskie
    • Województwo wielkopolskie
    • Województwo zachodniopomorskie
  • Europa
    • Austria
    • Cypr
    • Czechy
    • Finlandia
    • Francja
    • Grecja
    • Hiszpania
    • Litwa
    • Niemcy
    • Portugalia
    • Słowacja
    • Szwecja
    • Włochy
  • Przewodniki
  • Poradniki
  • Kontakt
Facebook X (Twitter) Instagram
Facebook X (Twitter) YouTube
PulsPodrozy.pl
  • Aktualności
  • Polska
    • Województwo dolnośląskie
    • Województwo kujawsko-pomorskie
    • Województwo lubelskie
    • Województwo łódzkie
    • Województwo małopolskie
    • Województwo mazowieckie
    • Województwo opolskie
    • Województwo podkarpackie
    • Województwo pomorskie
    • Województwo śląskie
    • Województwo wielkopolskie
    • Województwo zachodniopomorskie
  • Europa
    • Austria
    • Cypr
    • Czechy
    • Finlandia
    • Francja
    • Grecja
    • Hiszpania
    • Litwa
    • Niemcy
    • Portugalia
    • Słowacja
    • Szwecja
    • Włochy
  • Przewodniki
  • Poradniki
  • Kontakt
PulsPodrozy.pl
Strona głowna»Polska»Województwo dolnośląskie

Pociągiem do Świeradowa-Zdroju. Zwiedzamy uzdrowiskowe miasteczko

Emil WłukaEmil Włuka Województwo dolnośląskie 2024-07-05Ostatnia aktualizacja:2024-07-057 minut czytania
Świeradów-Zdrój
Facebook Świergot LinkedIn Kopiuj link

Po ponad 27 latach uzdrowiskowe miasteczko Świeradów-Zdrój powróciło na kolejową mapę Polski. W większości przypadków pasażerów chcących dojechać tam pociągiem czekają przesiadki, gdyż nie ma bezpośrednich połączeń chociażby z Wrocławia. Sprawdziliśmy, jak pół roku po reaktywacji funkcjonują połączenia do Gór Izerskich oraz jakość przesiadek po drodze z Wrocławia. 

Ostatni pociąg ze Świeradowa-Zdroju do Mirska przed długotrwałym zawieszeniem ruchu odjechał 11 lutego 1996 roku. Przed zawieszeniem ruchu oferta była kiepska. Uruchamiano tylko trzy pary pociągów, a czas przejazdu po zaniedbanych torach był nieatrakcyjny. Przez lata linia zarastała. Dopiero stosunkowo niedawno dolnośląskiemu samorządowi udało się przejąć tę linię od PKP i doprowadzić do jej gruntownego remontu. Od 9 grudnia 2023 roku pociągi znów dojeżdżają do Świeradowa-Zdroju. 

Co ciekawego jest w Świeradowie-Zdroju?

Liczący niespełna 4 tysiące mieszkańców miasteczko Świeradów-Zdrój to nie tylko uzdrowisko z wodami radoczynnymi. Jest to także świetna baza wypadowa w Góry Izerskie. Zimą można tutaj oddać się narciarskiemu szaleństwu, a latem zdobywać góry pieszo lub rowerem. Góry Izerskie nie są ani zbyt strome, ani zbyt wysokie. Najwyższy szczyt, Wysoka Kopa, ma 1126 metrów nad poziomem morza, a górujący nad Świeradowem Stóg Izerski mierzy 1107 m n.p.m. Część szlaków, np. Na Stóg Izerski lub Sępią Górę prowadzą także asfaltowe drogi.

Jedną z najciekawszych atrakcji samego miasteczka jest wieża widokowa SkyWalk o wysokości 69 metrów, z której rozciąga się panorama na miasto oraz Góry Izerskie. Wprawne oko dostrzeże z niej także dalsze miasteczka położone wzdłuż linii kolejowej: Mirsk i Gryfów Śląski. Na szczycie wieży można poczuć dreszczyk emocji, stając na szklanej podłodze lub wchodząc na podłogę wykonaną z siatki. Na koniec można zjechać z góry na dół 105-metrową zjeżdżalnią. Ze Świeradowa-Zdroju można także wjechać kolejką gondolową na Stóg Izerski. Warto zajrzeć także na deptak, czyli ulicę Zdrojową oraz do modrzewiowej hali spacerowej w Domu Zdrojowym.

W miasteczku znajdują się także atrakcje kolejowe. Na stacji stoi przedwojenny parowóz serii Tp4 o numerze 214 pełniącym funkcję pomnika. W dawnym budynku dworca, gdzie dziś mieści się centrum kultury, znajdziemy dużą makietę linii kolejowej Gryfów Śląski – Świeradów-Zdrój oraz pamiątki po dawnych czasach świetności świeradowskiej stacji.

Jeśli nie planujemy dłuższych wycieczek górskich, Świeradów–Zdrój i jego atrakcje można śmiało zwiedzić podczas jednodniowej wycieczki.

Dziewięć razy dziennie

Trasę obsługują Koleje Dolnośląskie z wykorzystaniem wagonów motorowych SA135, zwanych też autobusami szynowymi. Oferta przewoźnika to 9 par pociągów we wszystkie dni tygodnia. Ze Świeradowa-Zdroju bezpośrednio można dojechać do nieodległego Gryfowa Śląskiego, do Jeleniej Góry, Lubania Śląskiego, niemieckiego Goerlitz, a raz dziennie także do Węglińca.  

Czas podróży do Gryfowa Śląskiego wynosi 21 minut, do Jeleniej Góry około 65 minut, do Lubania Śląskiego około 47 minut, a do Goerlitz około 1 godziny i 22 minut. Jeżeli w Góry Izerskie chcemy się dostać z dalszych zakątków kraju, chociażby ze stolicy Dolnego Śląska, konieczna jest podróż z jedną lub przesiadkami. Czy jest to skomplikowane dla przeciętnego pasażera? Sprawdziliśmy i jak się okazuje, przesiadki nie są aż tak straszne, jak mogłoby się to wydawać. 

Dlaczego przesiadki?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Trasa z Wrocławia do Świeradowa-Zdroju jest w większości zelektryfikowana. Sieci trakcyjnej nie ma tylko na odcinku Gryfów Śląski – Świeradów-Zdrój. Koleje Dolnośląskie nie mają jednak tak dużo pojazdów z napędem spalinowym, aby móc wysyłać go na zelektryfikowaną, 160-kilometrową trasę do Wrocławia. Z tego powodu w Lubaniu i w Jeleniej Górze następuje przesiadka z pociągu elektrycznego na spalinowy. 

Przez Lubań

Aby dojechać do Świeradowa-Zdroju trzeba się najpierw dostać do Jeleniej Góry lub Wrocławia, do którego istnieją połączenia dalekobieżne z większości zakątków Polski. Od stacji Wrocław Główny do stacji Świeradów-Zdrój wybieramy się pociągami jednego przewoźnika – Kolei Dolnośląskich. 

Do wyboru jest krótsza trasa przez Jelenią Górę lub dłuższa przez Legnicę, Węgliniec i Lubań Śląski. Paradoksalnie w większości przypadków mniej czasu zajmie nam podróż dłuższą trasą przez Lubań. Jest to spowodowane lepszymi parametrami odcinka Wrocław – Węgliniec, po którym pociągi poruszają się z prędkością 130-160 km/h. 

Warto podkreślić, że Koleje Dolnośląskie mają świadomość, iż do Świeradowa-Zdroju trzeba jechać z przesiadkami. Pociągi tego przewoźnika oczekują na skomunikowanie w przypadku kilku- lub kilkunastominutowych opóźnień. Chęć przesiadki warto zgłosić drużynie konduktorskiej. 

Na podróż z Wrocławia do Świeradowa-Zdroju trzeba przeznaczyć ponad 3 godziny. Najszybsze połączenia trwają około 3 godzin i 10 minut. Interesujące nas połączenie w dogodnych dla nas porach można wyszukać np. przez Portal Pasażera lub KOLEO. W tej drugiej aplikacji kupimy także bilet na pociąg. 

Jadąc przez Lubań Śląski, czeka nas przesiadka właśnie na stacji Lubań Śląski. Po wyjściu z pociągu przechodzimy przez niestety zaniedbany budynek dworca na drugi koniec stacji. Tam po kilku minutach podjeżdża szynobus Kolei Dolnośląskich z Goerlitz, który dowiezie nas do Gryfowa Śląskiego, a w niektórych porach prosto do Świeradowa. Zazwyczaj konieczna jest jednak przesiadka w Gryfowie. 

Po niespełna półgodzinnej podróży dojeżdżamy do niewielkiej stacyjki węzłowej Gryfów Śląski. Tutaj w większości przypadków czeka nas druga i ostatnia przesiadka. Na stacji są tylko dwa perony, więc nie ma szans, aby się zgubić. Pociąg do Świeradowa-Zdroju zazwyczaj czeka już na pasażerów z kierunku Lubania na peronie nr 2. Ze względu na kształt układu torowy stacji, pociągi do Świeradowa zawsze odjeżdżają wyłącznie z tego peronu.

Gryfów Śląski funkcjonuje podobnie jak czeskie węzły kolejowe. Co kilka godzin w ciągu kilku minut na stację zjeżdżają się pociągi z trzech kierunków: Jeleniej Góry, Lubania i Świeradowa-Zdroju. Każdy pociąg czeka na stacji kilka minut, żeby podróżni mogli się przesiąść do pociągów zmierzających w interesujące ich kierunki. Po kilku minutach wszystkie pociągi rozjeżdżają się w kierunku swoich stacji docelowych.

Przesiadka w Gryfowie zajmuje maksymalnie trzy minuty. Z peronu na peron można przejść tunelem, jednak większość pasażerów, zwłaszcza z większymi bagażami, korzysta z przejścia w poziomie szyn, bez konieczności pokonywania schodów.

Przesiadka na stacji Gryfów Śląski

Przez Jelenią Górę

Podróż przez Jelenią Górę, choć nieco dłuższa, może wydać się części pasażerów wygodniejsza, ponieważ zazwyczaj wiąże się tylko z jedną przesiadką. Co ważne, z niektórych zakątków Polski można do Jeleniej Góry dojechać bezpośrednio pociągiem PKP Intercity, np. z Warszawy, Poznania, Bydgoszczy, czy Trójmiasta. W takim przypadku przesiadamy się w Jeleniej Górze na pociąg, który zawiezie nas prosto do Świeradowa. Jeżeli jednak jedziemy z Wrocławia, wsiadamy w pociąg Kolei Dolnośląskich lub Regio Kamieńczyk w kierunku Jeleniej Góry lub Szklarskiej Poręby i wysiadamy na stacji Jelenia Góra. Czas na przesiadkę w Jeleniej Górze trwa zazwyczaj, w zależności od połączenia, od 5 do 15 minut. Podróżując z dużymi bagażami, warto wybrać wariant z tą nieco dłuższą przesiadką, bo Jelenia Góra jest sporą stacją.

Pociągi do Świeradowa-Zdroju odjeżdżają zazwyczaj ze “ślepego” toru 18 przy peronie 1, dlatego konieczne jest przejście tunelem na peron 1. Większość podróży przez Jelenią Górę wiąże się tylko z jedną przesiadką właśnie w tym mieście. Istnieje jednak kilka połączeń, które wymagają także drugiej przesiadki w Gryfowie Śląskim, która wygląda dokładnie tak samo, jak opisaliśmy powyżej. W razie wątpliwości warto zawsze poprosić o pomoc drużynę konduktorską, która udzieli informacji na temat podróży i przesiadek. 

Czy było trudno?

Podróże powrotne ze Świeradowa-Zdroju wyglądają tak samo, jak dojazd. Można jechać przez Jelenią Górę lub Lubań, a przesiadki odbywają się w tych samych miejscach.

Z kolei do Świeradowa-Zdroju korzystaliśmy kilkukrotnie przez pięć kolejnych dni. W tym czasie ani razu nie było problemu z przesiadkami, nawet w przypadku sporadycznych, kilkuminutowych opóźnień. Drużyny konduktorskie Kolei Dolnośląskich pilnują, aby pasażerowie przesiedli się bezpiecznie w kierunku swoich destynacji.

Podróż nawet z dużymi bagażami nie była trudna. Połączenia KD obsługiwane są klimatyzowanym, nowoczesnym, niskowejściowym taborem. Ewentualną trudnością może być przejście tunelem z peronu na peron w Gryfowie Śląskim, jednakże można wzorem większości pasażerów skorzystać z przejścia w poziomie szyn. W Jeleniej Górze można przejść między peronami wyłącznie tunelem, ale ponieważ stacja jest zmodernizowana, na każdy peron można wjechać windą. Nasza podróż z Wrocławia do Świeradowa-Zdroju pokazała, że dobrze zorganizowanej przesiadki nie należy się bać. 

Poprzedni artykułPark Rataje. Miejsce pamięci o dawnej kolei
Następny artykuł Świat dawnej kolei na Kaszubach. Atrakcje Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie

Podobne artykuły

Karpacz. Dziewięć atrakcji, których nie możesz przegapić

2025-07-31

Szklarska Poręba. TOP 8 miejsc, które warto zobaczyć [PRZEWODNIK]

2024-12-22

Jelenia Góra. TOP 12 atrakcji, które warto zobaczyć w Jeleniej Górze [PRZEWODNIK]

2024-08-02
Najnowsze artykuły

Neapol. TOP 7 najważniejszych atrakcji Neapolu [PRZEWODNIK]

2025-08-15

Wieczór panieński lub kawalerski nad morzem – pomysły na relaks i dobrą zabawę

2025-08-15

Zatrzymać się w centrum wydarzeń – jak wybrać idealne miejsce na city break w stolicy?

2025-08-11

Transport publiczny w Pradze. Szybko i wygodnie po stolicy Czech

2025-08-10

Najpiękniejsze pomniki Łazienek Królewskich. Nasze TOP 7

2025-08-08
Polecamy w portalu
  • Atrakcje Gdańsk
  • Atrakcje Świdnicy
  • Atrakcje Warszawy
  • Atrakcje Zakopanego
  • Atrakcje Göteborga
  • Atrakcje Santorini
  • Atrakcje Korfu
  • Skalne miasto Adršpach
Facebook X (Twitter) YouTube
  • Polityka cookies
  • Kontakt
© 2025 PulsPodrozy.pl. Made with ♥︎ in Gdańsk.
Realizacja: PulsOnline.pl

Wpisz powyżej i naciśnij Enter, aby wyszukać. Naciśnij Esc, aby anulować.