Zamknij menu
  • Aktualności
  • Polska
    • Województwo dolnośląskie
    • Województwo kujawsko-pomorskie
    • Województwo lubelskie
    • Województwo łódzkie
    • Województwo małopolskie
    • Województwo mazowieckie
    • Województwo opolskie
    • Województwo podkarpackie
    • Województwo pomorskie
    • Województwo śląskie
    • Województwo wielkopolskie
    • Województwo zachodniopomorskie
  • Europa
    • Austria
    • Cypr
    • Czechy
    • Finlandia
    • Francja
    • Grecja
    • Hiszpania
    • Litwa
    • Niemcy
    • Portugalia
    • Słowacja
    • Szwecja
    • Włochy
  • Przewodniki
  • Poradniki
  • Kontakt
Facebook X (Twitter) Instagram
Facebook X (Twitter) YouTube
PulsPodrozy.pl
  • Aktualności
  • Polska
    • Województwo dolnośląskie
    • Województwo kujawsko-pomorskie
    • Województwo lubelskie
    • Województwo łódzkie
    • Województwo małopolskie
    • Województwo mazowieckie
    • Województwo opolskie
    • Województwo podkarpackie
    • Województwo pomorskie
    • Województwo śląskie
    • Województwo wielkopolskie
    • Województwo zachodniopomorskie
  • Europa
    • Austria
    • Cypr
    • Czechy
    • Finlandia
    • Francja
    • Grecja
    • Hiszpania
    • Litwa
    • Niemcy
    • Portugalia
    • Słowacja
    • Szwecja
    • Włochy
  • Przewodniki
  • Poradniki
  • Kontakt
PulsPodrozy.pl
Strona głowna»Polska»Województwo pomorskie

Świat dawnej kolei na Kaszubach. Atrakcje Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie

Emil WłukaEmil Włuka Województwo pomorskie 2024-07-05Ostatnia aktualizacja:2024-07-074 minut czytania
Fot. Travelarz/CC BY-SA 3.0
Facebook Świergot LinkedIn Kopiuj link

W sercu Kaszub znajduje się jedyne w północnej Polsce muzeum poświęcone transportowi szynowemu. Położone obok niezmodernizowanej, klimatycznej stacji muzeum posiada wiele ciekawych eksponatów. Oprócz pojazdów z ery parowozów spotkamy także lokomotywy spalinowe i elektryczne.

Jak powstało muzeum?

Siedziba Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie znajduje się na terenie dawnej parowozowni przy ulicy Towarowej. Obecna hala parowozowni powstała w 1929 roku, zastępując poprzedni obiekt, pochodzący z XIX wieku. W hali znajdują się dziś ekspozycje oraz część zachowanego taboru.

Samo muzeum powstało na tym terenie w 1992 roku. Wcześniej, wraz z początkiem 1991 roku swoją działalność zakończyła parowozownia. Dzięki temu możliwe było zlokalizowanie tutaj placówki muzealnej. Właścicielem placówki jest Muzeum Ziemi Kościerskiej, które w 2009 roku przejęło obiekt z rąk PKP Cargo. W latach 2013-2014 roku przeprowadzono gruntowny remont budynków placówki. Dawne warsztaty przekształcono w sale ekspozycyjne, a dodatkowo urządzono nowe wystawy multimedialne.

Różnorodne eksponaty

Muzeum posiada całkiem bogatą kolekcję lokomotyw parowych polskiej i niemieckiej produkcji. Odwiedzający zobaczą nie tylko popularne konstrukcje, takie jak Ty2, Ol49, czy Pt47, ale także znacznie starsze pojazdy. Jednym z nich jest pruski parowóz Ok1-112 z 1915 roku, czy jedyny zachowany na świecie egzemplarz parowozu Tw1 z 1922 roku. Na torach ekspozycyjnych spotkamy także tendrzaki, takie jak np. Tkt48 lub Tkh49.

Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie może pochwalić się kilkoma dobrze zachowanymi spalinowozami. Znajduje się tutaj lokomotywa SP45-139. Jest to przedstawiciel serii, która jeszcze kilkanaście lat temu była bardzo rozpowszechniona na kaszubskich torach. Spotkamy tutaj również odrestaurowaną lokomotywę SM41, a także zachowany prototyp lokomotywy SP47. Była to najnowocześniejsza i najszybsza lokomotywa spalinowa polskiej produkcji w XX wieku. Funkcję sklepiku pełni inspekcyjny wagon motorowy serii SR61. W kolekcji placówki brakuje niestety zachowanego w dobrym stanie spalinowego wagonu silnikowego serii SN61, która przez dekady była nieodłącznym elementem kaszubskich szlaków kolejowych.

Chociaż do Kościerzyny nie dociera trakcja elektryczna, w muzeum zobaczymy zachowaną w dobrym stanie lokomotywę ET21-367, a także elektryczny zespół trakcyjny EW90-12. Jest to cenny, jedyny w Polsce eksponat, który w latach swojej świetności służył w obsłudze kolei aglomeracyjnej. Przedwojenna jednostka pierwotnie kursowała w berlińskiej S-bahn. Po II Wojnie Światowej kursowała na linii SKM z Gdańska do Wejherowa. Pojazdy tego typu kursowały do 1976 roku, po czym zostały wyparte przez EN57 i EW58. Jednostki niestety nie można jednak zwiedzić od wewnątrz.

W Kościerzynie zobaczymy ponadto m.in. przedwojenny wagon z kolei linowo-terenowej na Gubałówkę, skład kolejki wąskotorowej, pług odśnieżny 411S, a także żuraw kolejowy z pociągu ratunkowego.

Kolej lilipucia i inne atrakcje

Nową atrakcją, która cieszy się dużą popularnością, jest kolej lilipucia „Romek”. Miniaturowy pociąg kursuje po zapętlonym torze o rozstawie szyn 241 mm od czerwca 2021 roku. Kolejka cieszy się popularnością zarówno wśród dzieci, jak  i dorosłych.

Oprócz wystawy taboru, w dawnej hali parowozowni zaaranżowano ekspozycję przedstawiającą wnętrza dawnych warsztatów. W kilku pomieszczeniach znajdują się wystawy drobnych eksponatów związanych z kolejnictwem, a także ruchoma makieta stacji Kościerzyna i makieta kolei magnetycznej.

Dojazd, cennik, godziny otwarcia

Muzeum znajduje się przy ulicy Towarowej 7 w Kościerzynie. Można dojechać do niego samochodem. Przed obiektem znajduje się parking. Mieszkańcy Trójmiasta mogą łatwo dojechać tutaj także pociągiem. Z Gdyni Głównej do Kościerzyny pociąg kursuje 11 razy dziennie (w weekendy 8 razy), a z Sopotu, Gdańska Oliwy i Gdańska Wrzeszcza 9 razy dziennie (w weekendy 7 razy). Podróż z Gdyni trwa 1,5-2 godziny, a z Gdańska poniżej 1,5 godziny. Teoretycznie istnieje możliwość dojazdu pociągiem z Chojnic przez Lipusz, jednakże oferta kolei na tej trasie nie jest atrakcyjna. Pociągi kursują zaledwie dwa razy dziennie, a w niedziele i święta zaledwie raz na dzień.

Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie jest czynne codziennie. W poniedziałki otwarte jest od 10:00 do 16:00, a w pozostałe dni od 10:00 do 18:00. Kolej lilipucia funkcjonuje od kwietnia do października w godzinach otwarcia placówki.

Ceny biletów kształtują się następująco:

  • normalny – 17 zł,
  • ulgowy – 14 zł,                                  
  • grupowy – 10 zł,
  • normalny na przejazd koleją lilipucią – 7 zł,
  • ulgowy na przejazd koleją lilipucią – 5 zł.

Muzeum można zwiedzać także z przewodnikiem. Usługa ta kosztuje 70 złotych i jest dostępna codziennie z wyjątkiem poniedziałków. Podczas zwiedzania z przewodnikiem goście mogą liczyć na przejażdżkę drezyną ręczną po terenie muzeum.

Poprzedni artykułPociągiem do Świeradowa-Zdroju. Zwiedzamy uzdrowiskowe miasteczko
Następny artykuł Średzka Kolej Powiatowa

Podobne artykuły

Najpiękniejsze pomniki Łazienek Królewskich. Nasze TOP 7

2025-08-08

Tczew. TOP 7 atrakcji wiślanego miasta [PRZEWODNIK]

2025-03-25

Kopalnia Soli w Wieliczce. Podziemne królestwo soli

2025-01-30
Najnowsze artykuły

Neapol. TOP 7 najważniejszych atrakcji Neapolu [PRZEWODNIK]

2025-08-15

Wieczór panieński lub kawalerski nad morzem – pomysły na relaks i dobrą zabawę

2025-08-15

Zatrzymać się w centrum wydarzeń – jak wybrać idealne miejsce na city break w stolicy?

2025-08-11

Transport publiczny w Pradze. Szybko i wygodnie po stolicy Czech

2025-08-10

Najpiękniejsze pomniki Łazienek Królewskich. Nasze TOP 7

2025-08-08
Polecamy w portalu
  • Atrakcje Gdańsk
  • Atrakcje Świdnicy
  • Atrakcje Warszawy
  • Atrakcje Zakopanego
  • Atrakcje Göteborga
  • Atrakcje Santorini
  • Atrakcje Korfu
  • Skalne miasto Adršpach
Facebook X (Twitter) YouTube
  • Polityka cookies
  • Kontakt
© 2025 PulsPodrozy.pl. Made with ♥︎ in Gdańsk.
Realizacja: PulsOnline.pl

Wpisz powyżej i naciśnij Enter, aby wyszukać. Naciśnij Esc, aby anulować.